Woonurgentie Ouder-Amstel

Als u in de gemeente Ouder-Amstel woont en u heeft ernstige problemen met uw huisvesting, kunt u een woonurgentie aanvragen. Dit betekent dat u mogelijk voorrang krijgt bij het toewijzen van een woning in deze gemeente. Dit kan u helpen sneller een geschikte woning te vinden als u in een moeilijke situatie zit.

Woonurgentie alleen in uitzonderlijke gevallen

De wachttijden voor een woning in de gemeente Ouder-Amstel zijn lang. Daarom verleent de gemeente alleen in zeer uitzonderlijke gevallen een woonurgentie. Voor elke woningzoekende met een woonurgentie moet een andere woningzoekende langer wachten op een woning. Met een woonurgentie kunt u niet kiezen voor een bepaald soort woning of buurt. De gemeente verwacht dat iemand met een woonurgentie zo snel mogelijk een andere woning accepteert. Als u de woning weigert of niet reageert op de aanbieding van een woning, kan de woonurgentie worden ingetrokken.

Meer informatie: Beleidsregels woonruimteverdeling gemeente Ouder-Amstel 2020.

Waarschuwing over aanvragen via externe bureaus

Er zijn bureaus die aanbieden om tegen betaling een urgentieverklaring voor u aan te vragen. De gemeente Ouder-Amstel werkt niet samen met deze bureaus en erkent of ondersteunt dergelijke bureaus niet. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor misleiding door dit soort bureaus. Wij adviseren om een urgentie aanvraag altijd zelf in te dienen bij de gemeente of woningcorporatie. Hieronder leest u hoe u checkt of u recht hebt op een urgentie. En hoe u deze aanvraagt.

Routekaart aanvragen woonurgentie

  1. Contact opnemen Sociaal Loket Ouder-Amstel
  2. Intakegesprek klantmanager Wmo
  3. Intakegesprek medewerker Wmo
  4. Aanvraag woonurgentie
  5. Beoordeling van uw aanvraag

1. Contact opnemen Sociaal Loket Ouder-Amstel

Als u een urgent woonprobleem heeft, neemt u contact op met het Sociaal Loket Ouder-Amstel. Medewerkers van het Sociaal Loket Ouder-Amstel leggen uw eerste contact vast in een melding. Binnen vijf werkdagen na de melding maken zij een afspraak met u voor een intakegesprek in het gemeentehuis in Ouder-Amstel.

U kunt contact opnemen met het Sociaal Loket Ouder-Amstel (Wmo) tijdens de spreekuren: maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 10.30 uur, telefoonnummer (020) 496 21 21. U kunt ook een e-mail sturen naar: sociaal.loket@ouder-amstel.nl

2. Intakegesprek klantmanager Wmo 

De klantmanager Wmo bespreekt met u het huisvestingsprobleem en wat u zelf kunt doen of regelen om het op te lossen. In het intakegesprek wordt beoordeeld of u een aanvraag kunt indienen voor een woonurgentie.

3. Intakegesprek medewerker Wmo

De medewerker Wmo bespreekt met u het huisvestingsprobleem en wat u zelf kunt doen of regelen om het op te lossen. In het intakegesprek wordt beoordeeld of u een aanvraag kunt indienen voor een woonurgentie.

4. Aanvraag woonurgentie 

Na het gesprek met de medewerker van de Wmo gaat u uw aanvraag indienen. Het aanvragen van een woonurgentie kost € 46,90 (tarief 2024).  

5. Beoordeling van uw aanvraag

Zodra de gemeente uw aanvraagformulier en de benodigde bewijsstukken heeft ontvangen, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Uw aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de beleidsregels woonruimteverdeling gemeente Ouder-Amstel 2020.

Bijzonderheden

Het niet hebben van een woning is geen reden voor een woonurgentie. Er wordt geen woonurgentie afgegeven in één van de volgende situaties:

  • Een echtscheiding of verbreking van de samenwoning zonder de zorg voor kinderen.
  • Een startend gezin zonder eigen woning.
  • Tijdelijke huurcontracten of problematische woonsituaties.
  • Een te kleine, te grote of slechte kwaliteit van de woning.
  • Problemen met de woonomgeving (geluidsoverlast, burenruzie).

Voorwaarden aanvragen woonurgentie

Om in aanmerking te komen voor een woonurgentie in Ouder-Amstel, moet u in elk geval aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U bent 18 jaar of ouder;
  • U staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) van de gemeente Ouder-Amstel;
  • U bent een eenpersoonshuishouden met een inkomen tot en met € 49.669,- (prijspeil 2025) of u maakt onderdeel uit van een meerpersoonshuishouden met een verzamelinkomen tot en met  € 54.847,- (prijspeil 2025). Let op: daar zijn wel uitzonderingen op, lees hiervoor de inkomensvoorwaarden op woningnetregioamsterdam.nl;
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of u heeft een geldige verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 8, a tot en met e en l van de Vreemdelingenwet 2000;
  • U woont voorafgaand aan de urgentieaanvraag twee jaar zelfstandig in de gemeente Ouder-Amstel of u hebt voor een eventuele opname in een instelling of bij detentie twee jaar in Ouder-Amstel gewoond. De inschrijving bij de GBA is maatgevend;
  • U staat als woningzoekende ingeschreven bij Woningnet;
  • U heeft het jaar voorafgaand aan de urgentieaanvraag geen passende woonruimte geweigerd;
  • De aard van de huisvestingsproblematiek maakt verhuizing binnen zes maanden noodzakelijk;
  • U kunt binnen zes maanden geen passende woonruimte krijgen op basis van uw woon- en/of inschrijvingsduur.