Woonurgentie Ouder-Amstel

Woningzoekenden van de gemeente Ouder-Amstel kunnen, indien er sprake is van ernstige huisvestingsproblematiek, een woonurgentie aanvragen voor een woning in de gemeente Ouder-Amstel.

Urgent woonprobleem

Als u een urgent woonprobleem heeft, neemt u contact op met het Zorgadviespunt Ouder-Amstel. Medewerkers van het Zorgadviespunt Ouder-Amstel leggen uw eerste contact vast in een melding. Binnen vijf werkdagen na de melding maken zij een afspraak met u voor een intakegesprek in het gemeentehuis in Ouder Amstel.

Intakegesprek

De klantmanager Wmo bespreekt met u het huisvestingsprobleem en wat u zelf kunt doen of regelen om het op te lossen.
In het intakegesprek wordt beoordeeld of u een aanvraag kunt indienen voor een woonurgentie.

Aanvragen

Voor woonurgentie kunt u contact opnemen met het Zorgadviespunt Ouder-Amstel  (WMO) tijdens de spreekuren: 
Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 10.30 uur, telefoonnummer (020) - 496 21 21. U kunt ook een e-mail sturen naar: zorgadviespunt@ouder-amstel.nl.

Kosten

Aanvragen van een woonurgentie kost € 42,75 (tarief 2020).

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor een woonurgentie in Ouder-Amstel, moet u in elk geval aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U bent 18 jaar of ouder;ja hoor
  • u staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) van de gemeente Ouder-Amstel;
  • u heeft een verzamelinkomen lager dan € 39.055 (prijspeil 2020); Let op: daar zijn wel uitzonderingen op, lees hiervoor de inkomensvoorwaarden op woningnetregioamsterdam.nl;
  • u heeft de Nederlandse nationaliteit of u heeft een geldige verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 8, a tot en met e en l van de Vreemdelingenwet 2000;
  • u woont voorafgaand aan de urgentieaanvraag twee jaar zelfstandig in de gemeente Ouder-Amstel of u hebt voor een eventuele opname in een instelling of bij detentie twee jaar in Ouder-Amstel gewoond. De inschrijving bij de GBA is maatgevend;
  • u staat als woningzoekende ingeschreven bij Woningnet;
  • u heeft het jaar voorafgaand aan de urgentieaanvraag geen passende woonruimte geweigerd;
  • de aard van de huisvestingsproblematiek maakt verhuizing binnen zes maanden noodzakelijk;
  • u kunt binnen zes maanden geen passende woonruimte krijgen op basis van uw woon- en/of inschrijvingsduur.

Bijzonderheden

Het niet hebben van een woning is geen reden voor een woonurgentie. Er wordt geen woonurgentie afgegeven in één van de volgende situaties:

  • Een echtscheiding of verbreking van de samenwoning zonder de zorg voor kinderen.
  • Een startend gezin zonder eigen woning.
  • Tijdelijke huurcontracten of problematische woonsituaties.
  • Een te kleine, te grote of slechte kwaliteit van de woning.
  • Problemen met de woonomgeving (geluidsoverlast, burenruzie).

Woonurgentie alleen in uitzonderlijke gevallen

Gezien de lange wachttijden voor een woning in de gemeente Ouder-Amstel, verleent de gemeente alleen in zeer uitzonderlijke gevallen een woonurgentie; voor elke woningzoekende met een woonurgentie moet een andere woningzoekende langer wachten op een woning. Daarom verleent de gemeente alleen een urgentie aan een woningzoekende die in een acute noodsituatie verkeert en op zeer korte termijn een woning nodig heeft.

Een woonurgentie geeft een zeer beperkte keus uit het woningaanbod. Er kan niet worden gekozen voor een bepaalde soort woning of specifieke buurt. De gemeente verwacht dat, er door de persoon die de woonurgentie heeft gekregen, zo snel mogelijk een andere woning wordt geaccepteerd. Indien de woning wordt geweigerd of er niet wordt gereageerd op de aanbieding van een woning kan de woonurgentie worden ingetrokken.

Meer informatie

  • Urgentieregeling Ouder-Amstel 2016 (pdf, 9 MB). Wilt u het document inzien? Mail dan naar webredactie@duoplus.nl