Het gemeentehuis is op maandag 15 en dinsdag 16 september 2025 vanaf 14.30 uur gesloten. Op die dagen is de gemeente ook telefonisch niet bereikbaar.
Vanaf woensdag 17 september gelden weer de normale openingstijden.
Het gemeentehuis is op maandag 15 en dinsdag 16 september 2025 vanaf 14.30 uur gesloten. Op die dagen is de gemeente ook telefonisch niet bereikbaar.
Vanaf woensdag 17 september gelden weer de normale openingstijden.
Sinds 1 juli 2023 is er de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels, dan kan de gemeente u helpen.
Verzamel alvast de volgende informatie:
Als u niet wilt dat de verhuurder weet dat u een melding hebt gedaan, dan kunt u ook anoniem melden. Anoniem melden heeft wel tot gevolg dat wij minder middelen hebben om de overlast aan te pakken:
Tip: Wees zo compleet mogelijk als u een anonieme melding doet, inclusief bewijsstukken.
Bent u huurder in Ouder-Amstel? Dan kunt u eerst gratis hulp en advies krijgen van stichting !WOON. Zo weet u wat u kunt doen voordat u een melding maakt.
Deze wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag: sinds 1 juli 2023 hebben gemeenten meer mogelijkheden om te handhaven. De gemeente kan optreden tegen particuliere verhuurders, verhuurbemiddelaars en werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen. De wet geeft de gemeente niet de bevoegdheid om te handhaven op woningen van woningcorporaties. U kunt wel een melding maken, maar dan wordt u doorverwezen naar de klachtenprocedure van uw verhuurder.
Er zijn regels opgesteld waaraan een verhuurder moet voldoen. Dit zijn de 9 regels van goed verhuurderschap:
In de volgende gevallen kan de gemeente optreden en heeft het zin om een melding te doen.
De waarborgsom is hoger dan twee keer de kale huurprijs.
De gemeente kan uw verhuurder niet dwingen de waarborgsom terug te betalen op grond van de Wet goed verhuurderschap. Het Juridisch Loket; kan u daar wel bij helpen.
Een verhuurder of verhuurbemiddelaar is vanaf 1 juli 2023 verplicht om u een schriftelijke huurovereenkomst te geven. Als u die niet heeft, kunt u dat melden.
De rechten en plichten van de huurder die al in de huurovereenkomst staan, zijn uitgezonderd van de informatieplicht. Die informatie hoeft dus niet opnieuw te worden verstrekt.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen geen oneigenlijke servicekosten in rekening brengen.
Het is niet toegestaan dat verhuurbemiddelaars kosten in rekening brengen bij de verhuurder en de huurder. Als de verhuurbemiddelaar door de verhuurder is gevraagd om een woning te verhuren, dan mag hij alleen kosten bij de verhuurder in rekening brengen. Als de verhuurderbemiddelaar ten onrechte kosten bij u in rekening heeft gebracht, doe dan een melding.
Na 1 juli 2023 mogen het huurcontract en het arbeidscontract van arbeidsmigranten niet meer aan elkaar gekoppeld worden.
De huurder moet weten wat zijn rechten en plichten zijn als de huurovereenkomst wordt getekend. Dit verplicht de verhuurder informatie over de rechten en plichten te verstrekken in een taal die de huurder/arbeidsmigrant kan begrijpen. Dit geldt niet voor de huurovereenkomst; die mag voor arbeidsmigranten in het Nederlands worden opgesteld.
Huurovereenkomsten afgesloten voor 1 juli 2023 moeten informatie bevatten over rechten en plichten in begrijpelijke taal.
De gemeente controleert en beoordeelt de melding. De gemeente pakt meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie altijd op. Als de melding anoniem is en niet compleet, kan de gemeente de melding niet controleren of oplossen en zal een dossier worden gemaakt.
Als de gemeente voldoende bewijs heeft van een overtreding, dan zal de verhuurder verplicht worden om de woning volgens de regels te verhuren. Als de verhuurder niet meewerkt, kan de gemeente een boete opleggen.
In sommige gevallen is de gemeente niet bevoegd om te handhaven. De gemeente zal u dan wel hulp bieden bij het vinden van een instantie die u verder kan helpen. In sommige gevallen is de Huurcommissie, het Juridisch Loket of de anti-discriminatievoorziening de aangewezen instantie om de melding op te pakken.
Heeft u vragen over het meldformulier of over het meldpunt, bel dan: (020) 496 21 21.