Filmopnamen maken
U mag op straat filmen voor een film of televisieprogramma. Overleg altijd met de gemeente over de opnamen. Is het een productie met een kleine filmploeg en weinig camera's? Dan doet u een melding bij de gemeente. Is het een grote productie met meerdere camera's? Dan moet u een vergunning aanvragen.
U heeft deze vergunning bijvoorbeeld nodig voor:
- het afzetten van straten;
- speciale effecten (zoals vuurwerk en wapengebruik); en
- het gebruik van uniforms.
U heeft misschien ook nog andere vergunningen nodig. Bijvoorbeeld voor het neerzetten van grote objecten of voor verkeersmaatregelen.
U moet in ieder geval een vergunning aanvragen als aan een van de volgende voorwaarden is voldaan:
- er zullen veel mensen bij de opnamen aanwezig zijn
- de opnamen zullen ’s nachts of ’s ochtends vroeg plaatsvinden
- voor de opnamen moet u straten afzetten
- voor de opnamen gaat u grote constructies plaatsen
Verder kan het zijn dat u ook om andere redenen een vergunning moet aanvragen. Bijvoorbeeld als acteurs uniformen van hulpinstanties gaan dragen.
Voor een kleine productie meldt u de opname uiterlijk 3 weken voordat u begint.
Voor een grote productie vraagt u de vergunning voor de filmopname 8 weken voor u begint aan.
Met het Aanvraagformulier filmopnamen (pdf, 92 kB) vraagt u een vergunning aan of doet u een melding voor het maken van filmopnamen.
Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Daarmee laat u de gemeente weten waarom u het niet eens bent met de beslissing. Doe dat binnen 6 weken. De gemeente kijkt dan nog een keer naar uw aanvraag en neemt opnieuw een beslissing.
Bent u het daarna nog steeds niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u aan de rechtbank vragen of de gemeente een goede beslissing heeft genomen. Dat heet ‘in beroep gaan’.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.