Exploitatievergunning horecabedrijf aanvragen

Wilt u een horecabedrijf beginnen? Bijvoorbeeld een café, restaurant of hotel? Vraag een exploitatievergunning aan bij de gemeente. Vaak moet u ook nog andere vergunningen aanvragen of meldingen doen.

Exploitatievergunning horecabedrijf aanvragen of vernieuwen

Beschrijving

U heeft een horecabedrijf als u eten, (alcoholische) drank en tabak verkoopt of slaapplekken verhuurt. Voorbeelden van horecabedrijven zijn een café, restaurant, snackbar, discotheek of hotel. Ook voor een buurthuis, clubhuis of kantine heeft u een exploitatievergunning nodig.

Voorwaarden

De voorwaarden om een exploitatievergunning aan te vragen zijn onder andere:

  • Leidinggevenden zijn 21 jaar of ouder.
  • Leidinggevenden hebben geen strafblad.
  • De vestiging van een nieuw horecabedrijf moet passen binnen het bestemmingsplan van de gemeente.
  • De vergunning staat op naam van de eigenaar. De eigenaar kan de vergunning niet overdragen aan iemand anders.
  • De gemeente mag een Bibob-onderzoek doen.
Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Aanpak

Voordat u het formulier (via de knop bovenaan de pagina) gaat invullen adviseren wij u de volgende verplichte bijlagen te digitaliseren zodat u deze direct kunt toevoegen:

  • Een kopie van identiteitsbewijzen van de exploitant(en)
  • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel
  • Een bewijs dat u het pand mag gebruiken (huur-, pacht- of koopovereenkomst)   

De vergunning moet worden aangevraagd bij:  

  • Start van een nieuw bedrijf
  • Overname van een bedrijf
  • Wijziging van ondernemingsvorm
  • Wijziging van bedrijfsvoering
  • U andere leidinggevenden in dienst neemt
  • U een terras gaat exploiteren of uitbreiden

Het kan zijn dat u nog meer vergunningen nodig heeft of een melding moet doen:

Bezwaar en beroep

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.