Het gemeentehuis sluit op woensdag 24 december 2025 om 15.00 uur. Ook tijdens de kerstdagen op donderdag 25 en vrijdag 26 december is het gemeentehuis dicht. Tijdens sluitingsuren is de gemeente telefonisch niet bereikbaar.
Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Er zijn twee soorten: een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.
Hiervoor kunt u online een Afspraak maken
Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.
Het verschil tussen beide documenten is:
- Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
- Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document.
Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.
Voor een bewijs van in leven zijn moet u zijn ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).
Voor een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita moet u persoonlijk naar de gemeente toekomen.
- Een bewijs van in leven zijn kost € 15,50.
- Een attestatie de vita of een meertalig modelformulier van een attestatie de vita kost € 17,10.
(tarieven 2025).
Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita aan:
- U gaat persoonlijk naar het gemeentehuis.
- U neemt mee:
- uw geldige identiteitsbewijs
- eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita nodig heeft
- U betaalt de kosten aan de balie van het gemeentehuis. Graag met pin betalen.