Wmo-vervoer Amstelland

Wmo-vervoer is een vorm van individueel taxivervoer van deur tot deur binnen een gebied van 25 kilometer rondom uw woonadres. U kunt er gebruik van maken als u vanwege uw gezondheid niet met het openbaar vervoer kunt reizen. Uw leeftijd speelt hierbij geen rol. Taxibedrijf RMC (Rotterdamse Mobiliteit Centrale) verzorgt het Wmo-vervoer voor de gemeente Ouder-Amstel.

Meer informatie vindt u op onze Hulpwijzer.  

U dient een ritbijdrage te betalen voor het gebruik van het Wmo-vervoer. Het tarief is gebaseerd op het kilometertarief van het openbaar vervoer (regio Amsterdam). 

Maakt u gebruik van het Wmo-vervoer? Het tarief is gebaseerd op het kilometertarief van het openbaar vervoer (regio Amsterdam). Bekijk de tarieven per 1 januari 2023 in onderstaande tabel. De tarieven blijven hetzelfde in 2024. 

Tarieven Wmo-vervoer per 1 januari 2023 en 2024
Reiziger Opstaptarief  Tarief per km tot 25 km
Reiziger  € 1,08 € 0,198
Medisch begeleider Gratis Gratis
Medereiziger  € 1,08 € 0,198
Kind < 4 jaar  Gratis  Gratis* 
Kind 4-12 jaar € 1,08 € 0,198*

* maximaal twee kinderen tot 12 jaar

Kinderen tot vier jaar en medisch begeleiders reizen gratis. Een pashouder mag maximaal één niet-pashouder meenemen. De pashouder betaalt ook ritbijdrage voor de medepassagier. Wanneer u een medepassagier meeneemt, betaalt u dus twee maal de ritbijdrage.

Een gecertificeerde blindengeleidehond en/of hulphond mag u gratis meenemen in het Wmo-vervoer. Het is niet toegestaan andere huisdieren mee te nemen in het Wmo-vervoer.

Als u in het bezit bent van een Wmo-vervoerspas kunt u op verschillende manieren een rit reserveren:

  • Een vervoersrit kunt u online reserveren met pas. U kunt met uw pasnummer direct inloggen als u al een persoonlijk wachtwoord heeft. Indien u dit nog niet heeft, vraagt u een wachtwoord aan. Dat kan met uw pasnummer onder 'Wachtwoord opnieuw instellen'.
  • U kunt u telefonisch een reservering maken via (020) 460 54 61. U betaalt voor dit telefoonnummer het lokale tarief.
  • Ook kunt u uw vervoersrit op uw mobiele telefoon reserveren. Dit kan via de webapp voor Android en via de webapp voor iOS.

Bij ontvangst van de pas ontvangt u ook een machtigingsformulier voor het innen van de ritbijdrage. Dit int de vervoerder (RMC) via automatische incasso. U kunt pas gebruik maken van de vervoerspas als de vervoerder uw machtiging heeft ontvangen. U kunt deze machtiging invullen via de website van RMC of u vraagt telefonisch een papieren incassoformulier bij RMC op via het telefoonnummer wat ook op uw vervoerspas staat. Het is niet mogelijk om contant af te rekenen in de taxi.

Eén van de belangrijkste middelen om de kwaliteit van het Wmo-vervoer te meten is het aantal klachten. U kunt uw klacht online indienen bij de klantenservice van de vervoerder op telefoonnummer 020 - 460 54 61. Binnen vijf werkdagen na ontvangst van de klacht ontvangt u een reactie op uw klacht.

Ook kunt u uw klacht doorgegeven via email op mijnrmcvervoer.nl

Meer informatie vindt u op onze Hulpwijzer.