Het gemeentehuis is op maandag 15 en dinsdag 16 september 2025 vanaf 14.30 uur gesloten. Op die dagen is de gemeente ook telefonisch niet bereikbaar.
Vanaf woensdag 17 september gelden weer de normale openingstijden.
Het gemeentehuis is op maandag 15 en dinsdag 16 september 2025 vanaf 14.30 uur gesloten. Op die dagen is de gemeente ook telefonisch niet bereikbaar.
Vanaf woensdag 17 september gelden weer de normale openingstijden.
S.C.T. de Roy van Zuidewijn-Rive, burgemeester
V.L.M. Frequin, wethouder
H.M. Spil, wethouder
A.J.E. van der Werf, gemeentesecretaris
In De Nieuwe Kern worden 330 flexwoningen geplaatst voor een periode van 15 jaar. Hierin worden diverse doelgroepen gehuisvest uit Ouder-Amstel maar ook circa 120 statushouders uit de taakstelling van de gemeente Amsterdam. Het effect hiervan is een verhoging in de kosten voor sociale voorzieningen. Om deze stijging in kosten tegen te gaan worden deze kosten doorberekend aan de gemeente Amsterdam via een verrekeningsregeling welke wordt voorgelegd aan het college van Ouder-Amstel en de gemeente Amsterdam.
Er is een archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart voor gemeente Ouder-Amstel opgesteld. De kaart met de toelichting geeft een overzicht van de bekende archeologische waarden en de verwachte archeologische waarden. Daarnaast geeft de kaart voor elke locatie in de gemeente aan hoe om te gaan met archeologie bij ruimtelijke ingrepen. Dit schept duidelijkheid en hiermee wordt onnodig archeologisch onderzoek en vernietiging van waardevolle archeologische resten voorkomen. Voor het omgevingsplan is het van belang om een actueel en deskundig archeologiebeleid te hebben vastgesteld. Het concept is tot stand gekomen met input van de historische verenigingen.
Er ligt nu een ontwerp archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart, die vrijgegeven wordt voor terinzagelegging. Gedurende een periode van 6 weken kan een ieder zienswijzen indienen. Met een raadsbericht informeert het college de raad over de terinzagelegging van de verwachtings- en beleidsadvieskaart en het vervolgproces.
Door GroenLinks en PvdA zijn schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van het bermonderhoud aan de Randweg in Duivendrecht.
In te stemmen met het beantwoorden van de schriftelijke vragen van GroenLinks en PvdA naar aanleiding van het bermonderhoud aan de Randweg in Duivendrecht.
Ouder-Amstel Anders heeft schriftelijke vragen gesteld over OBA.
In te stemmen met de beantwoording en verzending naar de raad.
De bewoner van Basilicumhof 26 heeft de gemeente verzocht de grond tussen hun achtertuin en de woning Basilicumhof 58 te mogen kopen. Gelet op de eerder aangenomen motie van 13 december 2022, stelt het college de raad in de gelegenheid tot het indienen van wensen en bedenkingen voor de verkoop van een strook grond gelegen aan de achterzijde van het adres Basilicumhof 26 te Duivendrecht, ter grootte van ca. 25 m2 aan de bewoners van de genoemde woning. De waarde van de grond bedraagt € 235,52 per m2, kosten koper
De alleenverdienersproblematiek is een situatie waarbij een (echt)paar door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangt en daarmee onbedoeld op een besteedbaar inkomen onder het bestaansminimum uitkomt. Deze problematiek is ontstaan bij het afbouwen van de uitbetaalbaarheid van de algemene heffingskorting (AHK) aan de minstverdienende partner (ook wel de overdraagbaarheid van de AHK genoemd). Een samenloop van fiscaliteit, sociale zekerheid en toeslagen pakt voor deze groep alleenverdieners nadelig uit, waardoor zij toeslagen mislopen. Als gevolg zijn er huishoudens met een WW-, arbeidsongeschiktheids-, Wajong- of ziektewetuitkering die netto minder overhouden dan de bijstandsnorm voor (echt)paren en de (maximale) toeslagen die op hun situatie van toepassing zijn. Deze huishoudens leven dan onder het bestaansminimum. Gemeenten ondersteunen deze huishoudens tot er in 2028 een definitieve oplossing via een fiscale regeling komt. Voor 2025, 2026 en 2027 is de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek (Wtrap) ingevoerd. Gemeenten krijgen daarmee de bevoegdheid om voor 2025, 2026 en 2027 een vaste tegemoetkoming te verstrekken aan alleenverdienende huishoudens. Voor periode 2022, 2023 en/of 2024 was dit al mogelijk, namelijk een compensatie in de vorm van individuele bijzondere bijstand. De compensatie wordt ambtshalve toegekend. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf een aanvraag te doen.
De beleidsregels Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Ouder-Amstel met terugwerkende kracht, per 1 januari 2025, vast te stellen.
In 2023 is voor het laatst het financieel besluit maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Ouder-Amstel vastgesteld. De versie van 2023 is verouderd, omdat de indexering van de tarieven onder kopje 1.7 en 2 niet zijn doorgevoerd. Voorgesteld wordt om het financieel besluit met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 aan te passen.
Nadat de stukken voor het eerste wijzigingsbesluit van het omgevingsplan door het college aan de gemeenteraad waren aangeleverd, heeft de Vervoerregio Amsterdam laten weten dat de reeds aangeleverde regels op twee onderdelen nog een kleine aanvulling behoeven. Deze aanvullingen zijn:
Kennis te nemen van, en in te stemmen met:
a. het aanvullen van het oogmerk in artikel 4.2 met ‘het doelmatig beheer van een lokale spoorweg’ en
b. het opnemen van specifiek overgangsrecht voor het beperkingengebied van de lokale spoorweg;
De gemeenteraad voor te stellen om:
Ieder jaar voeren gemeenten de Zelfevaluatie BRP en Zelfevaluatie Reisdocumenten uit. Dit zijn verplichte onderzoeken om te controleren of de processen rondom de Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten aan de wettelijke eisen voldoen. Gemeente Ouder-Amstel scoort voor het onderzoek naar de BRP 94% en voor het onderzoek naar de reisdocumenten BRP 96%. Door vaststelling van (de uittreksels van) de resultaten van het onderzoek voldoet de gemeente aan de Wet Basisregistratie Personen (BRP) en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN).