Groot onderhoud Rijksstraatweg

In 2021 staat de uitvoering groot onderhoud van de hele Rijksstraatweg gepland. De voorbereiding hiervoor is gestart. Primaire doelstellingen van het project zijn het verbeteren van het rijcomfort van de fietspaden door het toepassen van een andere verharding in plaats van tegels en het verbeteren van de verkeersveiligheid voor met name het langzame verkeer.

Omdat er is gekozen voor een integrale aanpak, waarbij we de straat weer gereed willen maken voor de toekomst, gaan wij ook de overige onderdelen zoals de trottoirs, parkeervakken, de riolering en het asfalt van de hoofdrijbaan meenemen in het project. Tevens kijken we naar mogelijkheden om de ondergrondse groeiruimte voor de bomen te verbeteren.

Presentatie van het voorlopig ontwerp 

Iets later dan verwacht kunnen wij het voorlopig ontwerp presenteren. Het ontwerp is mede vormgegeven door de wensen en suggesties vanuit de bewoners. 
Het projectteam heeft zoveel mogelijk invulling willen geven aan de verwachtingen van de bewoners en overige gebruikers.

Het ontwerp 

Bekijk het Voorlopig ontwerp van (zuid naar noord) (pdf, 1,3 MB)

Ontwerp bekijken in het Dorpshuis

Wilt u het ontwerp liever op papier bekijken. Het ontwerp met toelichting ligt vanaf woensdag 7 oktober 2020 bij de leeshoek van de Openbare Bibliotheek in het Dorpshuis in Duivendrecht. Deze is geopend op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 09.30-17.30 uur.

Welke veranderingen kunt u verwachten? 

Zoals u kunt zien in het ontwerp blijft de vormgeving van de Rijksstraatweg zoals deze nu is. Dat wil zeggen dat er geen wijzigingen plaatsvinden aan bijvoorbeeld de positie van de rijbaan, parkeervakken, groenstrook, fietspaden en trottoirs. 
Hieronder geven we per onderdeel aan wat we gaan doen en waarom we dat doen (het betreft hier een samenvatting van de meest algemene aanpassingen).

Riolering

We leggen een nieuw riool aan dat specifiek dient voor de afvoer van het regenwater. Dat riool wordt aangelegd onder de parkeervakken parallel aan de weg. Het bestaande vuilwaterriool wordt vervangen. 

Hoofdrijbaan

De rijbaan krijgt een nieuwe asfaltverharding en wordt voorzien van nieuwe belijning en figuraties. 

30Km/h zone Telstarweg en Waddenland 

Het gedeelte tussen de kruising Rijksstraatweg/Telstarweg en kruising Rijksstraatweg/Waddenland richten we in als 30 km/h zone. Dit doen we door het aanleggen van rood asfalt in klinkermotief (streetprint) welke op een verhoging (plateau) wordt aangebracht zodat het op gelijke hoogte komt te liggen met de aansluitende straten. Het verkeer op de Rijksstraatweg blijft wel voorrang behouden. Met deze inrichting proberen we met name bij de automobilist een ander rijgedrag te creëren. 
Doelstelling is dat er langzamer wordt gereden en daardoor de veiligheid voor het langzame verkeer bij met name het oversteken wordt verbeterd.

Fietspaden

De bestaande tegelverharding maakt plaats voor betonnen aan elkaar gekoppelde fietspadelementen van Easypath. Deze zijn qua vorm en kleur gelijk aan het fietspad De Slinger. Met het toepassen van deze elementen wordt het rijcomfort vele malen beter en behoort het probleem van losliggende tegels tot het verleden.

Parkeervakken 

De parkeervakken worden over het algemeen iets breder, en in elk geval meer maatvast. Dit doen we om ervoor te zorgen dat auto’s iets meer van de rijbaan af kunnen staan zodat de kans op het aanrijden van spiegels zal verminderen.

Kleur van de parkeervakken

Normaliter leggen we de parkeervakken in de gemeente aan met zwarte stenen. Omdat de rijbaan aan de Rijksstraatweg uit asfalt bestaat, en dus ook zwart is, hebben we twee varianten opgesteld. Een met parkeervakken in zwarte stenen en een in rode stenen. Bij het toepassen van de rode stenen is er meer onderscheid tussen rijbaan en parkeervakken dat zou kunnen bijdragen tot langzamer rijden (zie impressies hieronder met de kleurstellingen). Hierin moeten we nog een keuze maken. Wij zijn benieuwd wat u ervan vindt zodat we uw mening mee kunnen nemen in onze afweging.

parkeervakken heidepaars
Impressie: De Rijksstraatweg voorzien van roodkleurige parkeervakken 

parkeervakken zwart
Impressie: De Rijksstraatweg voorzien van zwartkleurige parkeervakken 

Verplaatsen twee bushaltes 

Er worden twee bushaltes verplaatst. De bushalte nabij de Kloosterstaat wordt circa 45 meter verplaatst in zuidelijke richting zodat er vanuit de Berkenstraat een oversteek voor fietsers kan worden gerealiseerd. De bushalte tegenover de brandweerkazerne (oostzijde) wordt circa 10 meter naar het noorden verplaatst zodat er vanuit de fietsoversteek een beter zicht wordt gecreëerd. 

Aanleggen van een passeerhaven 

De breedte van de Rijksstraatweg is beperkt en er is eigenlijk geen mogelijkheid de weg te verbreden zonder dat dit ten koste gaat van bijvoorbeeld het parkeervak of de groenstrook. Om het passeren van twee brede voortuigen iets te vergemakkelijken is ervoor gekozen om een passeerhaven aan te leggen aan de westzijde van de weg ter hoogte van de Waddenland.

Uitbuigen van het fietspad nabij de Berkenstraat

Het fietspad nabij de Berkenstraat wordt “uitgebogen” zodat er voor de automobilist een opstelruimte ontstaat tussen rijbaan en fietspad. Zo heeft de automobilist beter zicht op de fietser. 

Verplaatsen parkeervakken

Om enkele zichtvelden te verbeteren worden er nabij de 30 km/h zone enkele parkeerplaatsen verwijderd. Deze maken plaats voor beplanting en worden gecompenseerd aan de noordzijde van de Telstarweg. 

Bomen, hagen en plantvakken

We gaan ook inzetten op een kwaliteitsimpuls van het groen. 
Er zijn meerdere redenen om dat nu mee te nemen. Voor wat betreft de bomen geldt dat een aantal als gevolg van de aanleg van het regenwaterriool, niet behouden kan blijven. Deze bomen hebben nu al een onvoldoende conditie als gevolg van te weinig groeiruimte. Deze groeiruimte kunnen we nu goed aanleggen (werk met werk maken) en om die reden vervangen we ook een aantal extra bomen welke momenteel ook al een verminderde groei laten zien. 
Bij het vervangen van de bomen passen we ook andere inheemse boomsoorten toe zodat er een gevarieerder aanbod is. Deze bomen passen binnen de laanstructuur en laten in de herfst, net zoals de aanwezige lindes, gele bladeren zien. De hagen worden weer geplant met dezelfde soorten zoals nu aanwezig en de plantvakken worden voorzien van een laagblijvende beplanting. 

Opfleuren onderdoorgang Van der Madeweg

Vlindertunnel Van der Madeweg
Onderdoorgang Van der Madeweg 

Amsterdam wil de hoofdfietsroutes tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Zuidoost van een herkenbaar karakter voorzien. Het doel is om de fietsbeleving te verbeteren. Dit gebeurt onder andere door de onderdoorgangen aan de betreffende routes te beschilderen en met een speciale coating te behandelen. Voor de Rijksstraatweg gaat het om het beschilderen van de betonnen wanden en kolommen van de onderdoorgang Van der Madeweg. De beschilderingen hebben het thema natuur. 

Reageren op voorlopig ontwerp

Het is niet meer mogelijk om te reageren op het Voorlopig Ontwerp omdat de uiterlijke reactietermijn is verstreken.
De binnengekomen reacties worden de komende periode doorgenomen. Als een reactie vraagt om een aanpassing in het ontwerp dan wordt deze zorgvuldig gewogen waarna er een keuze wordt gemaakt om het al dan niet in het ontwerp aan te passen. 

Projectgebied

De werkzaamheden hebben betrekking op de Rijksstraatweg tussen de Randweg en het NS station. De keerlus nabij het NS station valt buiten het projectgebied.

Sessies met bewoners

Op 16 en 21 januari 2020 hebben we samen met de bewoners, die zich hadden aangemeld voor de sessie, om tafel gezeten. Er is gesproken over aandachtspunten, wensen en suggesties. Met behulp van tekeningen, met daarop de huidige situatie, is gekeken naar de betreffende locaties en verbetervoorstellen.

Op 31 augustus 2020 zijn we weer bij elkaar gekomen en hebben we gesproken over de uitkomsten van de bomen effect analyse en is onder begeleiding van een landschapsarchitect gekeken naar de mogelijkheden en wensen voor de op te nemen bomen en beplanting in het groenontwerp. 

Foto tekeningen Rijksstraatweg 1 sessie Noord 16 januari 2020

Waar staan we nu

De vanuit de sessies met de werkgroep januari en augustus 2020) opgehaalde informatie hebben we samengevat en we zijn gestart met het opstellen van het wegontwerp. Dat doen we stap voor stap waarbij we een zorgvuldige afweging maken in een te maken keuze. Het groenontwerp hebben we opgesteld op basis van de uitkomsten van de bomen effect analyse en de sessie met betrokken bewoners. Het volledige ontwerp moet voldoen aan de eisen en uitgangspunten die we als gemeente daaraan stellen. Daarnaast streven we ook naar een inrichting welke zoveel als mogelijk invulling geeft aan de wensen van de bewoners. 

Presentatie ontwerp Rijkstraatweg

Op 7 oktober 2020 is het ontwerp gereed om te presenteren. Er is gekozen voor een presentatie zonder inloopbijeenkomst. Wel zorgen we ervoor dat een ieder het ontwerp kan inzien, daar op kan reageren en vragen kan stellen. 

Bewonersbrieven

Bijeenkomsten

Planning (voorlopig)

  • November 2019 – september 2020: nader uitwerken ontwerpen
  • Oktober 2020: presenteren voorlopig ontwerp 
  • November 2020: vaststellen ontwerp
  • November – januari 2021: opstellen contract, aanbesteding en gunning
  • Februari - maart: 2021 start uitvoering (gefaseerde uitvoering duurt ongeveer 12 maanden) 

Contact

Heeft u vragen over het project dan kunt u contact opnemen met de heer A. van der Veldt, projectleider van het werk, te bereiken via (020) 496 21 21 of bij voorkeur via een e-mail naar gemeente@ouder-amstel.nl, t.a.v. de heer A. van der Veldt.