Besluitenlijst 12 maart 2024

Aanwezig

  • J. Geldhof, burgemeester
  • P.D.A.M. Koek-Baks, wethouder
  • V.L.M. Frequin, wethouder
  • J.J. de Maa, wethouder
  • A.J.E. van der Werf, gemeentesecretaris

Allonge II driepartijenovereenkomst voor Wenckebachweg 144-148

Wenckebachweg B.V. (hierna: initiatiefnemer) wil haar kavel aan de H.J.E. Wenckebachweg 144-148 in Werkstad OverAmstel, deelgebied Weespertrekvaart, ontwikkelen. Gemeente Ouder-Amstel en Initiatiefnemer hebben daar-voor op 28 januari 2021 een anterieure overeenkomst gesloten. Het bestemmingsplan is door de gemeenteraad vastgesteld in november 2022 en in april 2023 heeft Initiatiefnemer de omgevingsvergunning aangevraagd. Er zijn geen zienswijzen binnengekomen en de omgevingsvergunning is inmiddels onherroepelijk verleend.

In de anterieure overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de taak- en kostenverdeling van de voor het plan benodigde herinrichting van de openbare ruimte. De openbare ruimte is in beheer en eigendom van de gemeente Amsterdam (hierna: Amsterdam). 

Vanwege een hoger uitkomende kostenraming dan in het verleden en de inmiddels gestegen bouwkosten kwam Initiatiefnemer in 2023 uit op een te hoge kostenoverschrijding voor het project waarmee de ontwikkeling onhaalbaar zou worden. 

In samenwerking met Initiatiefnemer en gemeente Amsterdam is in 2023 een allonge op de anterieure overeenkomst gesloten en is vervolgens een driepartijenovereenkomst opgesteld om te komen tot realisatie van het project. In oktober 2023 is een allonge op de driepartijenovereenkomst vastgesteld waarin partijen afspraken hebben gemaakt over het indienen van een subsidieaanvraag bij het Rijk voor de Start Bouw Impuls. 
Inmiddels is de subsidie toegekend en zal in Q2 2024 worden gestart met de bouw. Om nadere afspraken vast te leggen over het toegekende subsidiegeld is het nodig om deze tweede Allonge te sluiten. 

Besluit 

  • Akkoord te gaan met allonge II op de driepartijenovereenkomst voor Wenckebachweg 144-148.
  • Burgemeester J. Geldhof besluit portefeuillehouder V.L.M. Frequin te machtigen deze overeenkomst te ondertekenen

Beheerplan onderhoud gemeentelijke gebouwen 2024 tot 2034

Met het beheerplan onderhoud gebouwen 2024 tot 2034 kan de beheerstaak op gebouwen op een juiste wijze worden uitgevoerd. In dit beheerplan worden de belangrijkste onderwerpen omtrent gebouwen op hoofdlijnen aangehaald. Om de juiste keuzes te kunnen maken en beslissingen te nemen bij het beheer, de instandhouding en het assetmanagement van gebouwen, is een systematische aanpak van het onderhoud belangrijk. Het onderwerp duurzaamheid maakt onderdeel uit van deze aanpak en is daarop inhoudelijk getoetst. Deze aanpak wordt vastgelegd in dit beheerplan. Na vaststelling van het beheerplan zal de gemeente de maatregelen en acties zoals beschreven uitvoeren. Het be-heerplan wordt ter informatie aan de raad gezonden.

Besluit 

  1. Het Beheerplan Onderhoud gemeentelijke gebouwen 2024-2034 vast te stellen. 
  2. De raad te informeren over dit beheerplan middels overgelegde raadsmemo. 

Opvang Oekraïense vluchtelingen en asielzoekers in Ouder-Amstel

Het doel van overgelegde memo is allereerst om de raad te informeren over hoe het gaat met de opvang van de 220 Oekraïense vluchtelingen in Entrada 700. Dit is ook relevant omdat het gaat om een grote begrotingspost in zowel 2023, 2024 als 2025. Vervolgens beschrijft het de taakstelling voor Ouder-Amstel vanuit de Spreidingswet en het proces van de zoektocht naar één of meerdere locaties voor een asielzoekerscentrum (azc). De Oekraïners maken het naar omstandigheden goed. Verreweg de meeste die kunnen werken doen dat. Vrijwel niemand ontvangt leefgeld. Zij nemen steeds meer eigen verantwoordelijkheid voor het beheer van het gebouw en de omgeving. De omgeving is over het algemeen positief over de opvang, waaronder de eigenaren van het gebouw, de werknemers en de ondernemers in Entrada.

In het huidige kader van de "Regeling opvang ontheemden" uit Oekraïne is er momenteel geen sprake van een eigen bijdrage. Met het oog op duidelijkheid en consistentie met andere doelgroepen, achten wij het wenselijk om een eigen bijdrage te introduceren voor werkende ontheemden. Deze bijdrage, die via een bruikleenovereenkomst wordt vastgesteld, kan beschouwd worden als een passende vergoeding voor de kosten van gas, water en licht. Uit de Spreidingswet volgt voor Ouder-Amstel een voorlopige taakstelling van 91 asielzoekers, waaronder 9 alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Het college onderzoekt mogelijke locaties voor een azc. Zij overlegt met de andere 5 gemeenten uit de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland over een regionaal plan. De provincie moet uiterlijk 1 november een plan voorleggen aan het Rijk hoe zij denkt te gaan voldoen aan de Spreidingswet. 

Besluit 

  1. Overgelegde raadsinformatiebrief aan te bieden aan de raad, “Opvang Oekraïense vluchtelingen en asielzoekers in Ouder-Amstel”.
  2. De voors en tegens te onderzoeken van een eigen bijdrage van Oekraïense vluchtelingen voor hun verblijf in Entrada 700.

Vaststellen Stedenbouwkundig Raamwerk DNK + nota van beantwoording participatie + maatregelenpakket haalbaarheid

In maart 2023 is het concept Stedenbouwkundig Raamwerk opgeleverd door West 8. Hierover heeft in mei en juni 2023 participatie plaats gevonden. De opbrengsten zijn verwerkt in een Nota van Beantwoording. Financiële haalbaarheid is noodzakelijk voor de contractvorming en voor de realisatie van de plannen voor De Nieuwe Kern. De financiële doorrekeningen, zowel die van de grondeigenaren als de eigen doorrekeningen van Ouder-Amstel, laten zien dat er ingrepen en maatregelen nodig zijn om door te kunnen gaan. Om tot een financieel haalbaar plan te komen is gezocht naar maatregelen binnen de eerdere besluitvorming en vervolgens naar aanvullende maatregelen binnen het MER. Hierbij is het uitgangspunt gehanteerd dat de kernwaarden van het plan overeind moeten blijven. Wanneer het woonprogramma wordt verhoogd tot 6.200 woningen, met bijhorend voorzieningenniveau, en daarbij tevens het parkeeradvies van adviesbureau Goudappel wordt opgenomen in de financiële modellen, is sprake van een haalbaar plan.

Besluit 

  1. In te stemmen met het stedenbouwkundig raamwerk DNK;
  2. In te stemmen met de nota van beantwoording participatie;
  3. In te stemmen met het maatregelenpakket DNK;
  4. In te stemmen met het toevoegen van extra veldsport;
  5. In te stemmen met het programma + parkeernormen DNK;
  6. In te stemmen met het raadsvoorstel en daarmee het stedenbouwkundig raamwerk DNK, de studie extra veldsport in DNK, het programma + parkeernormen DNK en de nota van beantwoording participatie SR ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad;
  7. De gemeenteraad in de gelegenheid te stellen om het rekenmodel in te zien 
  8. voorafgaand aan de raadsbehandeling; Op grond van art. 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1, lid 2, sub b en f van de Wet open overheid geheimhouding op te leggen op het rekenmodel zoals genoemd onder besluitpunt 7, omdat onze economische en financiële belangen geschaad worden als ons rekenmodel openbaar zou worden en omdat er in ons rekenmodel gedeeltelijk gebruik is gemaakt van in vertrouwen door de grondeigenaren verstrekte gegevens; 
  9. De geheimhouding zoals genoemd onder beslispunt 8 te laten voortduren tot het moment waarop het bevoegd orgaan de geheimhouding opheft.

Vaststellen Visiedocument Maatschappelijke Voorzieningen

Het visiedocument voor de maatschappelijke voorzieningen is gereed. Het is een document waarin de kaders worden geformuleerd voor de (uitwerking van de) toekomstige maatschappelijke voorzieningen. Het visiedocument geeft inzicht in de behoefte aan voorzieningen en de ruimtevraag die hiermee gepaard gaat. Tevens is inzichtelijk gemaakt op welk moment welke voorzieningen naar de huidige stand van de gebiedsontwikkelingen nader uitgewerkt en gerealiseerd moeten gaan worden en is in beeld gebracht welke financiële consequenties dat heeft.

Besluit 

  1. In te stemmen met de visie op de maatschappelijke voorzieningen d.d. 3 maart 2024.
  2. Deze visie ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad.

Wederzijdse informatie

  • Burgemeester Geldhof heeft vanwege een explosie bij een woning een bezoek gebracht aan Duivendrecht en gesproken met de bewoner.
  • Burgemeester Geldhof heeft kennisgemaakt met de regio accountmanager van de AIVD.
  • Burgemeester Geldhof heeft kennisgemaakt met een operationeel specialist politie en twee wijkagenten.
  • Burgemeester Geldhof heeft een afspraak gehad met een inwoner.
  • Burgemeester Geldhof, wethouders Koek, Frequin en de Maa hebben met het college van B&W een “heimiddag” gehad.
  • Burgemeester Geldhof, wethouders Koek, Frequin en de Maa hebben met het college van B&W deelgenomen aan de organisatiedag “Samen op Weg" van Diemen, Uithoorn, Ouder-Amstel en Duo+.
  • Wethouder Koek-Baks heeft gesprekken gevoerd met winkeliers omtrent ter-rasopenstelling.
  • Wethouder Frequin heeft met voorzitter Stichting Oud Duivendrecht op haar verzoek een gesprek gehad.
  • Wethouder Frequin heeft PHO Ruimte van wethouders AM bijgewoond ter voorbereiding op BO Platform Ruimte MRA.
  • Wethouder Frequin heeft met boeren in De Ronde Hoep gesproken in kader Polderplan en Omgevingsvisie.
  • Wethouder Frequin heeft afspraak gehad met raadslid.
  • Wethouder De Maa heeft overleg gehad met de directeur en voorzitter van het bestuur van Coherente.
  • Wethouder De Maa heeft deelgenomen aan het bestuurlijk overleg AM Match.
  • Wethouder De Maa was aanwezig bij het bestuurlijk overleg Arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam.

Ouderkerk aan de Amstel, 19 maart 2024
Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

A.J.E. van der Werf  

de burgemeester,

J. Geldhof